KATEGORIE
NEWSLETTER
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail:
e-mail:

Chcę zrezygnować

AKTUALNOŚCI

2020-09-18

Od soboty nowe prawo budowlane - proces inwestycyjny będzie prostszy

Już jutro, w sobotę 19 września wejdzie w życie duża nowelizacja prawa budowlanego. Eksperci mają wątpliwości jedynie co do podziału projektu budowlanego na trzy części oraz legalizacji ponad dwudziestoletnich samowoli budowlanych. Pozostałe przepisy chwalą. Mówią, że powinny ułatwić i przyspieszyć prowadzenie inwestycji.

czytaj więcej »

2020-09-17

Przetarg, konkurs czy PPP? Nowe prawo zamówień publicznych bardziej elastyczne

– Przed wszczęciem postępowania konieczne będzie przeprowadzenie analizy: czy trzeba dokonywać danego zakupu, czy można daną potrzebę zaspokoić wewnątrz własnych zasobów, czy też szukać zasobów zewnętrznych. Czy trzeba to robić poprzez procedurę zamówieniową, lepiej zrobić to przez koncesję czy może lepszym rozwiązaniem będzie partnerstwo publiczno-prawne? – mówi o nadchodzących zmianach w przepisach prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

czytaj więcej »

2020-09-16

Nowy projekt budowlany nie zastąpi starego z dnia na dzień

Dopiero w tym tygodniu ma być opublikowane rozporządzenie w sprawie nowego projektu budowlanego. Na szczęście jego brak nie zablokuje inwestycji, ponieważ przez rok od 19 września, tego dnia wchodzi w życie nowelizacja prawa budowlanego, do wniosków o pozwolenia można załączać projekty opracowane na starych zasadach.

czytaj więcej »

2020-09-15

Rządowy pakiet ma ułatwić lokatorom przejmowanie mieszkań na własność

Możliwość wyboru przez lokatorów pomiędzy stabilnym najmem, bez wiązania się z bankiem wieloletnim kredytem, a zakupem mieszkania na własność - to cel proponowanego przez rząd pakietu mieszkaniowego, którym Sejm ma zająć się na najbliższym posiedzeniu plenarnym. Nowe przepisy mają m.in. umożliwić uzyskanie wynajmowanego lokalu na własność.

czytaj więcej »

2020-09-14

Za dwa lata elektronizacja procesu budowlanego, w tym roku pierwsze narzędzia

Od 7 grudnia ma działać e-CRUB, czyli nowy elektroniczny centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane. Jednocześnie trwa pilotaż systemu do składania e-wniosków o pozwolenie na budowę. By można było zrezygnować całkowicie z papieru potrzebne są jednak zmiany w prawie. Za kilka dni zajmie się nimi Sejm.

czytaj więcej »


pokaż więcej aktualności »

e-mail: hasło:
2020-01-23

Nadzór budowlany potrzebuje więcej pieniędzy, by działać sprawnie

Struktura organizacyjna nadzoru budowlanego, a także zasoby kadrowe są nieadekwatne do potrzeb wynikających z obowiązków nałożonych na inspektoraty w prawie budowlanym. Przez to prowadzone kontrole są nieefektywne. Czy potrzebne są zmiany w zasadach funkcjonowania inspekcji - zastanawiali się posłowie? Niekoniecznie, bardziej potrzebne są większe pieniądze.

 

Tadeusz Dziuba, wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli, przedstawił we wtorek sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej wyniki kontroli prawidłowości kontroli i skuteczności postępowań egzekucyjnych prowadzonych przez organy nadzoru budowlanego przeprowadzonej w latach 2015-2018 w 22 inspektoratach.  Raport w tej sprawie NIK opublikował we wrześniu 2019 roku, który opisaliśmy na Prawo.pl. Posłowie nie mieli wątpliwości, że raport jest szokujący, pokazuje, fikcję działania nadzoru. Zarówno NIK, jak i część posłów, przede wszystkim zwrócili uwagę na niedofinansowanie nadzoru.

 

Nadzór nie wykrywa samowoli budowlanych

 

 Powiatowe i wojewódzkie inspektoraty nadzoru budowlanego nie prowadziły prawidłowo i skutecznie postępowań kontrolnych i egzekucyjnych - mówił wiceprezes NIK. Skuteczność postępowań egzekucyjnych na zbadanej próbie 347 spraw wyniosła 40,3 proc. Postępowania wszczynano zbyt późno, prowadzono je opieszale, a zdarzały się przypadki, że postępowań nie wszczynano w ogóle - dodał. Jako przykład podał zmniejszającą się liczbę wydawanych nakazów rozbiórki samowoli. W 2018 roku było ich 4127, a w 2010 roku - 7326.  Jego zdaniem to efekt braku systemów, które pozwoliłyby wykrywać samowole budowlane. - Większość udało się namierzyć tylko dzięki zgłoszeniom od osób składających skargi oraz np. od straży pożarnej - mówił wiceprezes Dziuba. Warto zaznaczyć, że za sprawą procedowanej już w Sejmie nowelizacji prawa budowlanego, inspektorzy nie będą musieli zajmować się już wykrywaniem samowoli mających ponad 20 lat, ale ich bezpłatną legalizacją.

Inspektorów jest za mało, pracują na przestarzałym sprzęcie

 

Wiceprezes Dziuba podkreślił jednak, że struktura organizacyjna nadzoru budowlanego, a także zasoby kadrowe były nieadekwatne do potrzeb wynikających z obowiązków nałożonych na inspektoraty w prawie budowlanym. Hubert Brzozowski z NIK, współautor raportu, wskazał, że w okresie objętym kontrolą wynagrodzenie pracowników merytorycznych było niższe od średniego wynagrodzenia inżynierów budownictwa, co przyczyniało się do nawet 100-proc. rotacji kadr w skali roku. Sprzęt, który służby nadzoru miały do dyspozycji, chodzi o samochody i komputery był wyeksploatowany i nie gwarantował realizacji zadań. Zastępca głównego inspektora nadzoru budowlanego Krzysztof Piątek zwrócił uwagę też, że nie ma chętnych do wykonywania rozbiórek nakazanych przez nadzór. - Przedsiębiorcy działają w określonym obszarze i nie chcą stawać do przetargów. Udało się w końcu znaleźć chętnego do rozbiórki Czarnego Kota w Warszawie, bo miasto dało ekstra pieniądze. Prawda jest taka, że tam sam rozbiórki, gdzie samorząd zbierze pieniądze,inaczej wykonania zastępczego nie da się zrobić - mówił Krzysztof Piątek. 

Czy jest recepta na poprawienie funkcjonowania inspekcji

Tomasz Kostuś, poseł PO, zwrócił uwagę, że nie sprawdza się model nadzoru. Zapytał, czy należałoby inspektoraty powiatowe włączyć do wojewódzkich , czyli administracji rządowej.  Wiceprezes NIK odpowiedział jednak, że przede wszystkim należy dofinansować tzw. policję budowlaną.  - Ten segment służb państwowych musi konkurować na rynku, który oferuje znacznie wyższe wynagrodzenia. Drugorzędną kwestią jest odpowiedź na pytania, jaka powinna być struktura tych służba, ważniejsze jest, by mogły w niezakłócony sposób działać, ale pod warunkiem naoliwienia mechanizmy właściwym poziomem dofinansowania - podkreślił wiceprezes NIK. I dodał, że zespolenie powoduje pewne patologie, ale by je usunąć nie jest potrzebne tzw. "odzespolenie". Krzysztof Piątek zwrócił uwagę, że nadzór jest słabszy przez brak dodatkowych pieniędzy, a także liczne zmiany w prawie, które dokładają mu zadań.

 

 

Więcej na: prawo.pl

601885039

POLCEN Sp. z o.o.

Adres
ul. Nowogrodzka 31 
lok. 333
00-511 Warszawa
Telefon / Fax
tel.: 22 622 29 62, 22 622 16 61 
tel. 601 885 039
Dojazd
zobacz mapę dojazdu
 
e-mail
wydawnictwo@polcen.com.pl




Powiadomienie o plikach cookies
[x] Nie pokazuj więcej
Uprzejmie informujemy, iż niniejsza witryna korzysta z plików cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej, czytając Politykę prywatności.