KATEGORIE
NEWSLETTER
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail:
e-mail:

Chcę zrezygnować

AKTUALNOŚCI

2020-04-02

Tarcza antykryzysowa – kluczowe rozwiązania dla pracodawców. Jak korzystać z tarczy antykryzysowej?

Tarcza antykryzysowa dla firm to pakiet pomocowy dla przedsiębiorców, który Sejm uchwalił 31 marca 2020 i natychmiast podpisał Prezydent RP. Ekspert kancelarii Chałas i Wspólnicy omawia kluczowe zapisy dla przedsiębiorców i wyjaśnia, jak z nich skorzystać. Czy to wystarczy by uchronić budownictwo od ewentualnej zapaści?

czytaj więcej »

2020-04-01

Specustawa uderza w wynajmujących mieszkania, biura i lokale usługowe

Do końca czerwca nie będzie można wypowiedzieć umowy najmu. Te, które mają być rozwiązane po 31 marca będą z automatu przedłużane do końca czerwca na dotychczasowych warunkach. Wystarczy, że najemca złoży wynajmującemu oświadczenie. Wola wynajmującego nie będzie w takiej sytuacji miała znaczenia.

czytaj więcej »

2020-03-31

Budowanie w czasach SARS-CoV-2 a siła wyższa

W jaki sposób zabezpieczyć budowę przed ryzykiem zarażenia wirusem SARS-CoV-2? Z jakich regulacji prawnych może skorzystać wykonawca w czasie epidemii? Jak jest zdefiniowane pojęcie siły wyższej w przepisach?

czytaj więcej »

2020-03-30

Tarcza antykryzysowa nieskutecznie poprawia procedury budowlane

Prowadzenie robót budowlanych oraz zmiana sposobu użytkowania budynku w związku z przeciwdziałaniem epidemii wymagają niezwłocznego poinformowania organu administracji architektoniczno-budowlanej. Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji specustawy do walki z koronawirusem. Nie wiadomo jednak jaki organ i w jakiej formie ma informować inwestor

czytaj więcej »

2020-03-27

Egzamin na uprawnienia budowlane - zmiana terminów

Polska Izba Inżynierów Budownictwa zmienia terminy sesji egzaminacyjnych na uprawnienia budowlane.

czytaj więcej »


pokaż więcej aktualności »

e-mail: hasło:
2020-02-13

Prawo energetyczne powinno być uchwalone do 24 lutego

Państwa członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek transponować dyrektywę gazową w prawie krajowym do 24 lutego 2020 r. To bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski, a o jej przyjęcie nasz kraj przez wiele lat mocno zabiegał na forum Komisji i Parlamentu Europejskiego. Zrealizować to mają zmiany w ustawie Prawo energetyczne.

Dyrektywa 2019/692 rozstrzyga jednoznacznie istniejący w okresie przed jej przyjęciem spór prawny, będący jednocześnie sporem politycznym, a nawet geopolitycznym. A dotyczy podsektora gazu ziemnego i gazociągów przesyłowych łączących UE z państwami trzecimi, które przekraczają granice Unii Europejskiej.

Na przykład przepisy obejmujmą taki gazociągi jak Nord Stream, Green Stream, TransMed, Medgaz, a także dopiero planowane lub budowane gazociągi Nord Stream 2.


Ustawa pomija ważne przepisy dyrektywy

W odniesieniu do morskich linii przesyłowych gazu Dyrektywa Gazowa powinna mieć zastosowanie na morzu terytorialnym tego państwa członkowskiego, w którym znajduje się pierwszy punkt połączenia międzysystemowego z siecią państw członkowskich.

Zdaniem Rady Legislacyjnej projekt zasługuje generalnie na pozytywną ocenę i powinien być nadal przedmiotem intensywnych prac w ramach rządowego, a następnie parlamentarnego procesu legislacyjnego. W przekonaniu Rady Legislacyjnej projekt zupełnie słusznie nie dokonuje implementacji całej Dyrektywy 2019/692, tzn. wszystkich jej przepisów, gdyż, niektóre jej postanowienia są już w prawie polskim skutecznie wdrożone. Ale też - jak zauważa Rada Legislacyjna - niektóre koniczne przepisy - nie zostały ujęte w polskim projekcie ustawy.

Rada Legislacyjna proponuje, aby w uzasadnieniu do projektu nie powtarzać bezkrytycznie tezy o nieistnieniu w okresie przed wejściem w życie Dyrektywy 2019/692 szczególnych przepisów unijnych odnoszących się do gazociągów przesyłowych do i z państw trzecich, gdyż gazociągi nie znajdowały się wcześniej w próżni prawnej.

Błędy projektu

Według przewodniczącego rady prof. dr Marka Szydło, definicja „gazociągu międzysystemowego” w nieprawidłowy sposób implementuje przepis art. 1 pkt 1 Dyrektywy 2019/692 wprowadzający do Dyrektywy Gazowej zmienioną definicję „połączenia wzajemnego.

Ponadto kilka dość poważnych błędów merytorycznych zostało przez twórców projektu popełnionych w uzasadnieniu oraz w tzw. tabeli zgodności, co dotyczy w szczególności błędnych stwierdzeń twórców projektu na temat braku potrzeby implementacji w prawie polskim przepisów art. 1 Dyrektywy 2019/692.

Rada Legislacyjna postuluje, aby wszystkie te zidentyfikowane przez nią mankamenty i niedoskonałości projektu oraz towarzyszących mu dokumentów zostały przez twórców Projektu wyeliminowane.


Katarzyna Żaczkiewicz-Zborska

Źródło: Prawo.pl:

601885039

POLCEN Sp. z o.o.

Adres
ul. Nowogrodzka 31 
lok. 333
00-511 Warszawa
Telefon / Fax
tel.: 22 622 29 62, 22 622 16 61 
tel. 601 885 039
Dojazd
zobacz mapę dojazdu
 
e-mail
wydawnictwo@polcen.com.pl




Powiadomienie o plikach cookies
[x] Nie pokazuj więcej
Uprzejmie informujemy, iż niniejsza witryna korzysta z plików cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej, czytając Politykę prywatności.