KATEGORIE
NEWSLETTER
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail:
e-mail:

Chcę zrezygnować

AKTUALNOŚCI

2024-03-28

Wesołych Świąt

Z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych życzymy dużo zdrowia, wielu radosnych i ciepłych chwil, wiosennego optymizmu oraz pomyślności w życiu prywatnym i zawodowym. redakcja POLCEN. W dniu 29 marca nie pracujemy. Przepraszamy za kłopot. Zapraszamy do składania zamówień, które zrealizujemy we wtorek po świętach.

czytaj więcej »

2024-02-15

Polityka prywatności od 6 marca 2024 r.

Polityka prywatności od 6 marca 2024 r.

czytaj więcej »

2024-01-26

Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego – analiza

Coraz więcej właścicieli i zarządców nieruchomości decyduje się zamienić książkę papierową na cyfrową. Całkowita liczba cyfrowych książek założonych w aplikacji c-KOB wynosi blisko 5 tysięcy. W styczniu br. dynamika wzrostu jest trzykrotnie wyższa niż w styczniu w roku ubiegłym. Prowadzenie cyfrowej książki dla nowych obiektów jest od tego roku obowiązkowe.

czytaj więcej »

2023-12-20

Życzenia świąteczno-noworoczne

Radosnych i spokojnych, pełnych ciepła i nadziei Świąt Bożego Narodzenia, dużo zdrowia, wszelkiej pomyślności, osiągnięcia sukcesów, cierpliwości i wytrwałości w realizacji planów oraz dalszej owocnej współpracy w nadchodzącym 2024 Roku życzy Zarząd firmy POLCEN wraz z pracownikami

czytaj więcej »

2023-12-04

28. Edycja Ogólnopolskiego Konkursu: Modernizacja Roku & Budowa XXI w.

Zgłoś inwestycje do największego w Polsce Konkursu prezentującego najlepsze modernizacje i budowy w kraju. Wystartowała już 28. Edycja Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”. W imieniu Kapituły Konkursu i jego organizatorów: Stowarzyszenia Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego zapraszamy do zgłaszania inwestycji nowych i modernizowanych do Konkursu.

czytaj więcej »


pokaż więcej aktualności »

e-mail: hasło:
2021-05-17

Plan odbudowy pomoże w reformie zagospodarowania przestrzennego

Likwidacja „wuzetek”, czyli decyzji o warunkach zabudowy, a także przekształcenie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w plan ogólny gminy. Ponadto nowa instytucja - zintegrowany projekt inwestycyjny. To założenia reformy planowania przestrzennego, która ma być sfinansowana przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy. Prawnicy dobrze oceniają kierunek zmian.

 

Obowiązujące w Polsce przepisy w zakresie planowania przestrzennego są mało przejrzyste. Na dodatek porozrzucane są w różnych w aktach prawnych. Wiele z nich ma charakter przepisów szczegółowych, co dodatkowo zmniejsza czytelność systemu.

Samorządy zaś, także z powodu mizerii budżetowej, unikają kompleksowego planowania rozwoju, z uwzględnieniem całego terytorium gminy, posiłkując się protezą planistyczną – decyzją o warunkach zabudowy, której idea została wypaczona. Praktyka i orzecznictwo uczyniły z tego instrumentu podstawowe narzędzie kształtowania przestrzeni. W konsekwencji, około połowa pozwoleń na budowę wydawana jest na jej podstawie, a nie na podstawie dokumentu kompleksowo regulującego planowanie rozwoju w gminie.

Kuleje też partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym, co rodzi późniejsze konflikty. W takich warunkach zmniejsza się też pewność działań inwestora, bo nieujawnione na etapie sporządzania aktu planistycznego konflikty, znajdują ujście kiedy dochodzi do realizacji projektu.

Eksperci wymieniają też inne negatywne cechy obecnego stanu rzeczy: nierespektowanie zasady ładu przestrzennego, zbyt daleko posunięta ochrona własności prywatnej pomijająca pojęcie dobra i interesu wspólnego, nieefektywne narzędzia planistyczne – studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, które nie jest aktem prawa miejscowego i fragmentaryczny obecny plan miejscowy.

System planowania przestrzennego ma być bardziej przejrzysty

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zapowiada więc wielką reformę planowania i zagospodarowania przestrzennego, która ma na celu zwiększenie jakości i przejrzystości systemu planowania przestrzennego. A przede wszystkim:

przeciwdziałanie niekontrolowanemu rozlewaniu się zabudowy na tereny podmiejskie, zwłaszcza największych miast.
ułatwienie inwestowania poprzez zapewnienie dostępu do czytelnej, cyfrowej i rzetelnej informacji o kierunkach rozwoju gminy i zagospodarowania terenu zgromadzonej w lokalnych dokumentach strategicznych, a także poprzez wprowadzenie zintegrowanego projektu inwestycyjnego, opartego na umowie urbanistycznej.
wzmocnienie partycypacji społecznej i skrócenie czasu opracowywania dokumentów. M.in. przez ograniczenie zawartości planów ogólnych do istotnych przepisów dotyczących planowania przestrzennego oraz uporządkowanie i rozszerzenie katalogu form partycypacji dostępnych w procedurze sporządzania dokumentów.

Resort planuje przyjęcie nowej ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz powiązanych ustaw, określających obowiązek sporządzenia przez gminę dla całego swojego terytorium dokumentu planistycznego.

- Umożliwi to inwestorom długoterminowe planowanie inwestycji i zmniejszy zagrożenie korupcją, która wynikała z możliwości (w warunkach małego stopnia pokrycia terenów gmin planami miejscowymi - aktami prawa miejscowego) podejmowanie decyzji przez urzędników na podstawie określonych indywidualnie warunków zabudowy – można przeczytać w projekcie KPO.

Planowane zmiany wiążą się przede wszystkim ze stopniowym odejściem od przygotowywania dwóch niezależnych dokumentów odnoszących się do rozwoju społeczno-gospodarczego i kwestii przestrzennych, na rzecz jednej zintegrowanej strategii oraz towarzyszących jej dokumentów planistycznych na poziomie gminy.

Plan ogólny dla całej gminy

Zmiany przewidują wygaszenie studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, które powielają liczne zapisy strategii gmin, są jedynie dokumentami wewnętrznymi gminy i nie zawierają rzetelnej informacji o planowanych inwestycjach. Gminy zostaną zobowiązane do przygotowania i przyjęcia planów ogólnych dla całej gminy, które będą aktami prawa miejscowego. Zgodnie z nowym prawem gminy zawrą w nich wyłącznie powszechnie obowiązujące przepisy dotyczące możliwości zabudowy i prowadzenia inwestycji. Będą one oparte na strategii rozwoju gminy, prognozach finansowych i demograficznych.

- Zapewni to rzetelną informację dla mieszkańców i przedsiębiorców o zamierzeniach rozwojowych gmin. Ustabilizuje otoczenie prawne i inwestycyjne dla interesariuszy rozwoju. Wpłynie również na minimalizowanie konfliktów o przestrzeń pomiędzy inwestorami a lokalnymi społecznościami zainteresowanymi np. ochroną środowiska. Nowe przepisy będą odpowiedzią na bardzo widoczną w Polsce suburbanizację, która przyczynia się m.in. do wzrostu kosztów funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, degradacji krajobrazu czy zanieczyszczenia powietrza – piszą autorzy projektu.



Zintegrowany projekt inwestycyjny

Nowa ustawa wprowadzi też nowy mechanizm - zintegrowany projekt inwestycyjny. Dzięki niemu inwestor będzie mógł zaproponować gminie inwestycję mieszkaniową, produkcyjną lub inną wraz ze zobowiązaniem do wykonania dodatkowych przedsięwzięć na rzecz gminy na podstawie umowy urbanistycznej. Ten mechanizm ograniczy powstawanie zabudowy mieszkaniowej bez wystarczającego wyposażenia w usługi społeczne oraz umożliwi przeciwdziałanie negatywnym dla środowiska skutkom prowadzenia działalności produkcyjnej. Przejrzyste zasady dotyczące możliwości przeznaczania gruntów pod daną działalność gospodarczą sprzyjać będą lepszemu organizowaniu i lokalizowaniu inwestycji oraz ich wydajności (dalsze stopniowe zwiększanie inwestycji, zwłaszcza w kontekście kryzysu związanego z COVID-19. Uporządkowanie regulacji związanych z planowaniem przestrzennym spowoduje zwiększenie skali inwestycji i pobudzenie lokalnych gospodarek w skali całego kraju.

Dr Joanna Dziedzic-Bukowska, radca prawny członek zespołu prawno-urbanistycznego przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN uważa, że to dobry kierunek zmian. Dziś gminy wydają inwestorom decyzję o warunkach zabudowy, a potem w trakcie procesu inwestycyjnego nakładają na inwestora obciążenia innymi instrumentami np. na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych zobowiązując aby zrealizowali jakąś drogę lub rondo. - Gdyby to było ujęte w precyzyjnych ramach prawnych, inwestor nie byłby zaskakiwany, że musi ponieść jakie dodatkowe koszty. W procesie inwestycyjnym i budowlanym musi być zachowana transparentność – mówi.

Więcej na: prawo.pl

601885039

POLCEN Sp. z o.o.

Telefon
601 885 039
e-mail
wydawnictwo@polcen.com.pl

Dojazd
zobacz mapę dojazdu
 
Adres
ul. Nowogrodzka 31 lok. 333
00-511 Warszawa




Powiadomienie o plikach cookies
[x] Nie pokazuj więcej
Uprzejmie informujemy, iż niniejsza witryna korzysta z plików cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej, czytając Politykę prywatności.