KATEGORIE
NEWSLETTER
Jeśli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach, podaj swój e-mail:
e-mail:

Chcę zrezygnować

AKTUALNOŚCI

2021-09-24

Dzień Budowlanych 2021

Dzień Budowlanych – czyli budowlana Barbórka bez stałej daty świętowania, zwyczajowo obchodzony pod koniec września. Dzień Budowlanych 2021, zgodnie ze wskazaniami Internetu tak jak rok wcześniej, obchodzony jest 25 września. Jest to dobry czas na refleksje o sytuacji w branży. Jaki jest Dzień Budowlanych 2021?

czytaj więcej »

2021-09-23

BUDMA 2021 przeniesiona na luty 2022

Jubileuszowa 30. BUDMA w Poznaniu – po rocznej przerwie z powodu pandemii – odbędzie się 1-4 lutego 2022. Oby kolejna fala koronawirusa znowu nie pokrzyżowała budmowych planów. Co zaplanowano na BUDMĘ 2022?

czytaj więcej »

2021-09-22

Inżynierowie w sobotę doradzą w sprawie budowy i remontów domów

Budowa, eksploatacja czy remont własnego obiektu zawsze budzą wiele pytań i wątpliwości. Inżynierowie budownictwa postanowili wesprzeć Polaków w tych działaniach i służyć radą w ramach ogólnokrajowej, jednodniowej akcji w punktach konsultacyjnych. Konsultacje będą bezpłatne, odbędą się w całej Polsce, wydarzenie zaplanowano na 25 września br.

czytaj więcej »

2021-09-21

Sejm ostatecznie uchwalił zmiany w ustawie o odnawialnych źródłach energii

Sejm ostatecznie uchwalił zmiany w ustawie o odnawialnych źródłach energii Sejm w piątek odrzucił poprawkę Senatu i opowiedział się za utrzymaniem rozwiązania, które pozwoli Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa przekazywać grunty rolne z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa pod OZE w trybie bezprzetargowym m.in. spółkom Skarbu Państwa. Nowe prawo ma pobudzić sektor odnawialnych źródeł w Polsce.

czytaj więcej »

2021-09-20

Od poniedziałku tylko nowe zasady w pozwoleniach na budowę, a urzędy niegotowe

Tylko nieliczni inwestorzy zdecydowali się ubiegać o pozwolenia na budowy na zasadach obowiązujących od 19 września ubr. Większość wybrała stare przepisy sprzed tej daty. A w poniedziałek kończy się okres przejściowy i wyboru w procedurach już nie ma. Zostają tylko nowe. Inwestorzy i prawnicy nie mają wątpliwości - razem z nimi pojawi się bałagan oraz wydłuży się czas załatwiania formalności.

czytaj więcej »


pokaż więcej aktualności »

e-mail: hasło:
2021-08-03

Prawo budowlane jest dla szarego obywatela. Rządzący budują na podstawie specustaw

Specustawy miały być czymś wyjątkowym - na ich podstawie miały powstać tylko inwestycje ważne dla państwa i społeczeństwa. Tymczasem tworzy się je nie tylko na potrzeby budowy autostrad czy walki z pandemią, ale na ich podstawie odtwarza przedwojenny pałac, buduje lokalne drogi czy... likwiduje gminę. Zwykłe prawo budowane tu nie obowiązuje - według prawników to psucie prawa.

 Każdy kto buduje  na zwykłych zasadach, wie ile wymaga to czasu i energii. W przypadku specustawy jest dużo prościej i szybciej, dlatego rządzący skwapliwie korzystają z tej możliwości i idą na skróty. Autostrady, gazoport w Świnoujściu, przekop Mierzei Wiślanej, EURO 2012, Światowe Dni Młodzieży w Krakowie, odbudowa pałacu Saskiego w Warszawie, muzeum na Westerplatte – na pierwszy rzut oka nie ma między nimi wspólnego mianownika, a jednak. Wszystkie te inwestycje lub wydarzenia zostały lub będą zrealizowane na podstawie specustaw. Aktualnie jest ich 17, a ich liczba stale rośnie. W tej chwili trwają prace nad specustawami dotyczącymi odbudowy pałacu Saskiego oraz fabryki samochodów elektrycznych.


Nie zawsze specprzepisy są cudowną receptą.  Czasami pomagają przyśpieszyć realizację inwestycji, a czasami wręcz szkodzą. Wiele  z nich  przygotowuje się w pośpiechu, na kolanie. Rządzący nie znają też słowa „ umiar” i specjalne procedury wykorzystują do pojedynczych inwestycji, psując w ten sposób prawo.

Specustawa, czyli droga na skróty
Specustawy są tworzone według jednego schematu. Przewidują na ogół  wydanie jeden decyzji administracyjnej, zamiast kilku. Zastępuje ona: decyzję lokalizacyjną, pozwolenie na budowę, decyzję dotyczącą podziału nieruchomości oraz wywłaszczeniową.  
- Te ukierunkowane na stymulację inwestycji budowlanych, w znacznej mierze ingerują w zakres stosowania innych przepisów, takich jak prawo budowlane. Dla przykładu, na podstawie specustawy drogowej wydaje się decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRID, a na podstawie specustawy kolejowej - decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, czyli tzw. ULLK. Są to decyzje scalone, wywierające kilka równoczesnych skutków normalnie wywodzących się z różnych aktów prawnych - np. ZRID ma skutek wywłaszczeniowy oraz zastępuje pozwolenie na budowę. Innym przykładem ingerencji specustaw w prawo budowlane jest np. wyłączenie zastosowania całości lub niektórych przepisów prawa budowlanego, np. modyfikacja terminów: ZRID wydaje się w terminie 90 dni, podczas gdy pozwolenie na budowę w 65. Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że regulowanie różnych obszarów za pomocą specustaw jest zasadniczo dobrym rozwiązaniem. Prawda jest jednak bardziej „prawnicza”, otóż: to zależy –  twierdzi Bolesław Szyłkajtis, adwokat, head of infrastructure w kancelarii Hoogells. 
Co do zasady, idea specustaw była dobra. Prawnicy są jednak zgodni, że politycy ostro ją wypaczyli. Miały one bowiem pomagać w realizacji inwestycji o zasięgu krajowym, a nie np. w odbudowie jednego pałacu.

- Byt tak wielu specustaw tworzy bałagan legislacyjny, potęgujący zamieszanie w i tak już "rozbuchanym" do granic możliwości polskim ustawodawstwie. Jednocześnie nie można z góry założyć, że specustawy są z natury złe. Podstawowym problemem jest stosowanie przez lata przez ustawodawcę środków doraźnych i tymczasowych (np. specustawa drogowa obowiązuje do 2023 r.), zamiast podejścia do problemu prawodawstwa w sposób kompleksowy, ale jednocześnie trudniejszy -  uważa Bolesław Szyłkajtis.

Podobnego zdania jest Marcin Reszka, radca prawny oraz starszy prawnik w Kancelarii Prawnej Filipiak Babicz Legal.  
- Uchwalanie specustaw powinno ograniczać się do sytuacji faktycznie specjalnych, powiązanych z szerszym interesem gospodarczym i społecznym. Przykładem takiej regulacji jest ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, która pomimo wszystkich swoich braków, w tym dostrzeżonych również przez Trybunał Konstytucyjny, stanowiła bardzo istotny czynnik dla ułatwienia i istotnego przyspieszenia rozwoju sieci drogowej w Polsce. Nie wydaje się natomiast zasadnym mnożenie tego typu bytów w stosunku do pojedynczych inwestycji czy wydarzeń. Jeżeli w systemie prawa, czy też w sposobie działania organów państwa, faktycznie istnieją przeszkody dla realizacji określnych zadań, to zasadnym byłoby w pierwszej kolejności rozważyć inicjatywę ustawodawczą ukierunkowaną na naprawianie problemów na skalę systemową – uważa mec. Reszka.  
Według niego wprowadzanie specustaw nie powinno zastępować całościowego spojrzenia na określone zagadnienia i rozwiązywania stwierdzonych uchybień czy braków na szerszą, niż tylko dany przypadek, skalę.

O niebezpiecznych trendach mówi także Maciej Obrębski, adwokat z Kancelarii Prawnej Obrębski Adwokaci i Radcowie Prawni .
-W mojej ocenie specustawa ma rację bytu w przypadku budowy autostrad, dróg ekspresowych, czy linii kolejowych. Przemawiają za tym liniowy charakter inwestycji, który wiąże się z koniecznością wywłaszczenia bardzo dużej ilości osób, a także istotność inwestycji z uwagi na potrzeby społeczne. W innych sytuacjach jest to nadużycie ze strony ustawodawcy. Należy pamiętać, że co do zasady, specustawy w sposób ograniczony chronią prawo własności, ograniczając skuteczność środków zaskarżenia – mówi Maciej Obrębski.  
Efekt tego jest czasami absurdalny.
- Zaczynają powstawać specustawy do specustaw: specustawa lotniskowa i ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Skrajnym przypadkiem jest ustawa dotycząca gminy Ostrowice, przewidująca jej zniesienie i regulująca zasady przejęcia jej zobowiązań. Przecież tego nie należy regulować specustawą. W ten sposób dochodzi do powstania równoległego systemu prawa, który zaczyna wypierać przepisy ogólne. Jest to niedopuszczalne zjawisko - twierdzi. mec. Obrębski.

Więcej na: prawo.pl

601885039

POLCEN Sp. z o.o.

Telefon
601 885 039
e-mail
wydawnictwo@polcen.com.pl

Dojazd
zobacz mapę dojazdu
 
Adres
ul. Nowogrodzka 31 lok. 333
00-511 Warszawa




Powiadomienie o plikach cookies
[x] Nie pokazuj więcej
Uprzejmie informujemy, iż niniejsza witryna korzysta z plików cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies. Dowiedz się więcej, czytając Politykę prywatności.